בשנים האחרונות, ברחבי העולם וגם בישראל, מתרחב ההרגל לנסוע באופניים. אם בעבר אופניים היו נחלת ספורטאיות וספורטאים בלבד, הרי שהיום זהו כלי תחבורה לגיטימי לנסיעות קצרות ובינוניות, בדרך כלל בתוך העיר.
במובנים רבים זהו טרנד מבורך: ברמה האישית, רכיבה על אופניים נחשבת לאחת הפעילויות הגופניות הבריאות והמקיפות ביותר. ברמה הקהילתית, כמות הרכבים בעיר יורדת, מה שמקטין את זיהום האוויר, זיהום הרעש והצפיפות.
אולם, אליה וקוץ בה. הגידול באוכלוסיית רוכבי האופניים על הכבישים העלתה למרבה הצער את הסיכון להיות מעורבים בתאונת דרכים. התשתיות אינן מסוגלות להכיל כיום בצורה מיטבית את כל רוכבי האופניים, והנהגות והנהגים עדיין לא מורגלים - ולכן אנו רואים עליה במעורבות אופניים בתאונות.
אז מי אשם?
כאשר מתחרשת תאונת דרכים עם האופניים, ישנן מגוון אפשרויות לגבי הטלת האחריות לתאונה, מה שמשפיע על תביעת תאונות דרכים שבדרך כלל תגיע בשלב זה או אחר לאחר התאונה.
ישנם מקרים של תאונה עצמית, בהן הגורם לתאונה הוא פגם באופניים, מה שמעביר את האחריות ליצרן או ליבואן. אפשרות נוספת במקרה של תאונה עצמית הוא תשתיות רעועות או מפגע בדרך, כגון בור פתוח וכדומה. כאן האחריות תהיה בדרך כלל של הרשויות.
יש תאונות בהן מעורב רכב, אם כאשר הרכב פוגע באופניים ואם כאשר הרכב גורם לאופניים לסטות בצורה שגרמה לרוכבים ליפול. במקרים אלה יש מספר גורמים אותם ניתן לתבוע, ובראשם - חברות הביטוח, בדומה לתאונות רגילות.
באופן כללי, מומלץ מאוד להתייעץ עם גורם מקצועי כגון עורך דין המתמחה בתאונות דרכים. זאת משום שגם אם נדמה לכם שהאחריות לתאונה היא עליכם - ייתכן מאוד שאתם טועים בהבנת הנסיבות, ובהינתן ראיות מסויימות ניתן יהיה לעזור לכם אל מול הגורמים השונים.
בטיחות אישית מעל הכל
אך בראש ובראשונה, האחריות לבטיחותכם האישית היא על ראשכם, תרתי משמע. על אף שהחובה החוקית לחבוש קסדה ירדה מהפרק, הסטטיסטיקה מלמדת שכאשר מתרחשת תאונה, הנזק יורד משמעותית אם הרוכבת או הרוכב חבשו קסדה.
גורם נוסף היכול להוריד משמעותית את הסיכון לתאונה הוא ההיכרות של הרוכבים עם תנאי השטח. בהיעדר היכרות כזו, הקפידו לנסוע בזהירות יתר, עד שתכירו היטב את הדרך ותתרגלו אליה.
מאחר שכמות תאונות האופניים גוברת בשנים האחרונות, עורכי דין נדרשים להכיר את הנושא היטב, ללמוד ממקרי עבר, ולטפל בתביעה במקצועיות, אמינות ואחריות.